Kryssa till Stockholm av och an

Igår kom vi hem från vår lilla mini-semester till Stockholm. Nästan hela familjen. Det var lyckat, känner vi alla ändå, så här i efterhand. Kan erkänna att det inte kändes så hela vägen, fast vi hade ett barn mindre än vanligt, var de i luven på varann hela halva tiden. Nästan. Och det började faktiskt redan på väg till hamnen.
Ändå, vi väntade faktiskt alla på kryssningen. Det var länge sedan vi var på kryssning, vi har mest sett båtande som ett färdmedel till och från Åland.

Strålande sol vid avfärd från Helsingfors
Vi hade lämnat grejerna i hytten på 10:de däck och gick genast för att utforska båten. Vi har mest åkt med det andra (förmånligare) rederiet och var senast på den här båten för typ 9 år sedan när vi firade jul på den.
Ser man på, det säljs skumpa för 2€ glaset. Det var ju billigt. Det kan man ju inte motstå. Varken jag eller maken hade kontanter på oss och kort gick inte. Till vår räddning kom 13-åringen, som tyckte han kunde låna pengar åt oss. Så han betalade, och var nöjd, för inte gjorde han ju det om han inte i gengäld fick köpa sig en cola.

Bubbel

Samma kväll hade vi Grande buffet (19:30 dukningen)  och åt oss runda och stinda. Fanns mycket godsaker, men det skall det nog finnas också, för vuxna är det inte särskilt billigt att gå. Varmrätterna var lite av en besvikelse, men allt de andra vägde upp.
Vi kollade in "barnens våning" och taxfree före middagen och hade tänkt kolla in nattklubben efteråt, men då alla gäspade efter middagen beslöt vi oss för att det enda fiffiga att göra, var att gå o lägga sig.
För att stiga upp till Grande frukostbuffe :)

Stockholm skärgård
I hamnen var min svägerska (goda vän) och barnens faster emot oss, min mans lillasyster alltså, som tidigare i våras flyttat till Stockholm. Hon råkade ha ledigt idag och hade kollat upp en trevlig lunchrestaurang åt oss.
Vi åkte tunnelbana till Södermalm.

Vi åt lunch på en trevlig restaurang.

Vi strosade i solen, kollade lite i affärer och umgicks. Mellan syskonfajterna. Nästa gång tror jag jag kommer ensam, så jag får prata i lugn och ro, titta på folk och njuta av Sthlm helt enkelt.

Vill ha en sån här! *dregeldregel*

Eftermiddagsfikat blev glass på Södermalm. På samma fik satt tv-kändis som vi inte kom på namnet på, förrän vi kollade google. Det var Ralph Carlsson. Skulle aldrig kommit på namnet, men har sett honom i flera program. Lite spännande ändå.

Årets första bollglass!
Dagen gick fort och det var dags att bege sig mot färjan igen. Vi tog en buss från Slussen.
Andra kvällen hade vi inre buffet så vi passade på att gå och bada på färjans spa-anläggning. Det var rätt lugnt och vi kunde ha en stor bubbelpool för oss själva.  Vi spenderade en dryg timme där. Sedan åt vi middag på caféet och orkade även till nattklubben för o titta på dans.

8-åringen tittade intresserat på dansgolvet.
Som sagt, trots en del bråk var det lyckad resa och barnen pratar redan om "nästa gång". Fast det blir det nog inte. Haha.
Champagne fanns det förresten förmånligt, så det shoppade vi med oss hem, bl.a.  Krug och Ruinart. När ska man dricka? Tja, vi har ju till exempel 10 års bröllopsdag på kommande i augusti.

Och blivande 15-åringen som hellre stannade hemma, hade haft mommo som vakande öga, konstaterade att det var "Actually jäkligt skönt när ni var borta, I mean, det var tyst!"