Vardagsledig och hjältemod



Idag har jag varit ledig, igen.  Och vädret har varit fantastiskt, igen. Det är inte alls så illa med vardagsledigt och vara ensam hemma. Får man intala sig när man sedan jobbar hela helgen.  
Men oj, vad jag kopplat av. Kört in solstolen med besked. Åt glass och jordgubbar till lunch. Läste slut min bok. Det enda "av nytta" är jag fått en disk- och tvättmaskin körd. 

Det är iofs inte så många timmar jag nu verkligen är ensam en vardag som denna, då en del av barnen började skolan först 9:45 idag och efter klockan 13 började de droppa hem. 
Det var 13-åringen som kom först, trodde han skolkat när det lite innan kom Wilma-meddelande (skolans informationskanal) om försening till musiktimmen. Men så kommer han inslirande med sin cykel och berättar att kompisen fallit med cykeln på väg till musiken (som de tillfälligt har i annan byggnad än övriga skolan) och skrapat upp hela armen. Så min kille hade följt honom till skolhälsovårdaren och efter omplåstring där, följt honom hem, för man tyckte att den skadade inte skulle ta sig hem själv. Anmärkningen rättades till från försening till "hjälpte kompis som cyklat omkull hem med cykel".  Det känns bra, att han ställde upp för sin kompis. Och på det, gjorde han ännu till mig en kaffedryck när han kom hem. Bara pluspoäng. Eller ja, okej, inte bara. Han har ganska hett temperament när han spelar online och skriker nog titt som tätt att nätet är för långsamt och att ingen annan i huset får använda det. Och kryddar det med ett antal svordomar.. Men ändå. Man får ta vara på det goda ;) Och vi hoppas kompisen läker snabbt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar