Det här med trädgård

Att få plantera och dona. Och sen gå o vattna och knipsa bort gamla blommor. Hur kan det ge så stor tillfredsställelse? Och lugn.
Idag hade jag en ledig dag, igår kväll var det verkligt jobbig kvällstur och jag var 1,5 h övertid, hemma vid midnatt och hade en klump i halsen hela vägen hem och tänkte på allt jag ändå inte hann med. Sov uselt och tankarna bara snurrade kring jobbet. Sjuksköterskevardag, vad jag börjat förstå.

Steg upp tidigt och vinkade av ungarna som en och en droppade iväg till skolan. Sen gick jag UT på terassen, lyssnade på fåglarna och vår lilla springbrunn som porlade. Tittade till blommorna, vattnade rosor, hjälpte klätterväxter att komma på rätt spår. Och sådana grejer.  Solen är som finast på morgonen, det är något magiskt över det. Andas in, andas ut. Bestämde mig för att bara njuta av dagen. 
Träningsmotivationen var obefintlig, men tog mig ändå till gymmet en sväng, för håret måste jag ändå få tvättat så ska jag duscha kan jag lika gärna träna, liksom. 
Sen kom jag hem, lunchade och drog ut en madrass på terassen. Bytte till lättare kläder - det var ju varmt! Så lade jag mig ner och somnade. Ah. Det gjorde gott. Och snart började barnen droppa hem, både egna och andras. 

De sprang omkring ute, hoppade i tramppan, lekte kirkkis och underhöll sig själva, så jag fick fortsätta njuta av trädgården. Nu har jag samlat kraft och far med nya krafter på kvällstur imorgon ;)


Gamla grillen får fungera som blombord.
Snöflinga-blomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar