Höstlov

Mycket prat om höstlovets vara eller inte vara. Jag är ändå starkt av den åsikten att det är ett bra lov. I alla fall som vi här i huvudstadsregionen har, 2 vardagar.
Höstterminen skulle vara så lång annars. En liten självständighetsdag i december som med god tur infaller på en vardag är inte så mycket.
Hösten är här <3

Vi föräldrar behöver också lov från läx-övervakningen.
Lediga är ju inte vi vuxna heller, men vi lyckades ändå få det bra med 3 skiftesarbetande i familjen (mommo inkluderad). Jag jobbade natt onsdag till torsdag, på torsdag sov jag några timmar medan mommo var ledig och med barnen. Idag och imorgon, lördag, är jag ledig. Karln jobbade vanligt dagskift igår och idag, skall vaka i natt, sover imorgon men är ledig hela söndagen. Då jag jobbar långpass 7-1930. Tjupptjupp..Dit far det lovet.
Nu börjar bladen och det gröna glesna.

Barnen är glada över att vi hittar på lite (lite program har vi ändå - efter gallup bland våra berörda höstlovsfirare ;)), men också över att de får vara fria och slöa också. Umgås med kompisar och hänga framför youtube.

Idag var jag med alla 4 till klätterparken Korkee. Det var en vacker dag, men lite höstkylig ändå. Barnen orkade klättra mer än vad jag gjorde och 3 h gick hastigt. Det är nog att jämföra med ett ordentligt jumppapass, övre rygg och armar får nog jobba på.
Vi var så jäääättehungriga efteråt, (det hade ju gått nästan 5 timmar sedan frukost!) så vi tog lunch/middag vid Hesburger på väg hem. Vi kör "Lihaton lokakuu" hemma annars, men barnen fick ta vanliga burgare där. Jag provade Heses "Härkäpapu"burgare...men..tja..det var nog nånting som saknades i den för att det skulle kännas att det var värt det. Borde kört på en smoothie istället.

Korkee

Det går uppåt

Fritt fall
Imorgon skall jag och dottern besöka I love me -mässan. Det är väl en lämplig mor och dotter grej? Pojkarna bara himlade med ögonen. Fast 14-åringen kom på att "man brukar ju få massa smakprover!" och såg lite sugen på att följa med en stund. Sen konstaterade han att det är skönt o slippa oss och så var det bra med det.

På söndag är det tänkt att hubby, som är ledig, åker med barnen och simmar någonstans, typ Flamingo. De var i tisdags till Nordsjö simhall så jag fick sova före natturen. Han är bättre på det där med badgrejer, så det blir bra. Jag känner mig så himla obekväm med att gå omkring i badkläder. Särskilt inomhus.

Nu i skrivande stund, karln ligger och vilar inför natten på Pejas jouren (brukar inte behöva vara sysslolös där, om man säger som så), äldsta sonen cyklade med de 2 yngsta iväg till Sportkvarnen nästan direkt när vi kom hem från Korkee. Det har gått ett par timmar nu, så snart blir jag orolig, snart. Det är ändå fredagkväll.
Nästäldsta sonen cyklade till kompis direkt men kom just hem med kompisen och hans bror i släp och undrade om det är ok att de blir övernatten. (Du sa ju "kanske" igår, mamma?). Visst, det är lite frestande att säga nej, men så tänker jag- det är ju bättre att de är här än ute nånstans. Hellre får de sitta hos oss och spela plejkkare och dricka pepsi <3 På riktigt alltså. De är 14-16 år och jag kommer med fasa ihåg hur jag var. När jag inte var hemma och hade kompisarna hos mig. Så..öppna dina dörrar för ungdomarna är mitt tips idag :)

Konfirmation

Ja, det är faktiskt 2 veckor sedan konfirmationen redan! Men den  vill jag ändå spara som ett minne även här. Märkte just när jag ögnade igenom Venedig inläggen, att oj, har ju redan glömt en del av vad vi upplevde där.

Ja, det är faktiskt så att vår förstfödde nu är "torr bakom ena örat" som man säger. Har svårt o tro det, och det att han faktiskt är myndig om knappa 3 år. Det kan jag bara inte förstå!

Konfirmationen började vi planera redan vid midsommar, eller planera och planera. Vi gjorde ett "evenemang" på facebook och bjöd in faddrar och lite släkt där. Kan låta lite slappt, men väldigt behändigt. Sedan finns det ju också faktiskt några sådana som inte är på fb. Det finns faktiskt! Så dem bjuder man in via whatsapp :D
De flesta tackade ja (de andra var utomlands) och någon vecka innan vaknade jag på natten och paniken snurrade i huvudet. Det var tankar som "Hur ska vi rymmas? Var ska man parkera? Vad ska vi servera!". Jag kände mig ensam med all planering. Men maken lindrade ändå, då han svarade på mina farhågor med självklart lugn och osviklig tro på att det kommer att ordna sig.

Och det gjorde det! Det blev en av de roligaste dagarna vi haft. Allt var så lyckat och vädret som en varm högsommardag, även om vi var in en bit i september.
Själva konfirmationen i kyrkan var så fin, glad och modern. Ungdomarna hade stora roller och predikningarna var anpassade enligt världen vi lever i idag. Musikvideon från sommarlägret. Åh. Det var så fint.

Parkerandet vid oss gick bra och alla hittade plats om inte på vår infart så längs med vägen.

Serveringen räckte till, fick beröm och kaffeservisen jag utökat med tillägg från loppis gjorde sig bra.
Vi satt inne och ute, släkt från min sida och från karlns sida fanns på plats och totalt var vi nästan 30 stycken! Det var så roligt! Jag vet, det skrev jag redan förut, men roligt var det. Och konfirmanden var glad och gjorde sig bra som "medelpunkten", han umgicks moget med gästerna. Och de andra barnen skötte sig också.

Ålandsgästerna övernattade och vi kunde sitta ute sent in på kvällen.

Sista dagen i Venedig

Det är alltid lite vemodigt när en resa tar slut. Hur kort eller lång den än varit.
Imorse vaknade vi till strålande sol. Igen. Öppnade fönstret och fönsterluckorna, vi bodde ju i ett gammalt palats. Kollade ner till trädgården där frukosten kunde avnjutas och såg att det bara var ett utebord ledigt! Hastigt ner. Buongiorno till alla i personalen och shjupp - vi fick sista utebordet. I skugga dessutom. Vid det här laget förstår vi att uppskatta skuggläge.
Sista frullen. Vi beställde TVÅ pannor kaffe. Åt väl och länge. Sista prosecco frukosten på länge, misstänker jag. Hemma är det ju överlag mest alkoholfritt som gäller.
Det här hotellet har verkligen varit fantastiskt. På alla sätt. Hit kommer vi på nytt om vi kommer till Venedig flere gånger.

Vi checkade ut vid 11. Lämnade bagaget vid hotellet och gick en sista gång genom stan. Eller vi åkte först båtbussen en sista gång till andra ändan, med vår 2 dygns biljett som ännu var en stund i kraft.

Hettan tog nästan kål på oss. Vi satte oss vid ett skuggigt café. Gick vidare och över tio  kanalbroar minst.
Hämtade ut bagaget, mest för att få gå på hotellets fräscha toa, före vi tog en sista lunch. Vid vattnet. Och betalade därför 3€ extra för utsikten och läger. Men det var det värt.

Sedan fick vi halvspringa till flygfältsbåten, och åka båt 1h 20 min till flygfältet.
Allt gick smidigt. En latte på flygfältet, lite godisshopping (barnen och jobbet).
Nu sitter jag och skriver på flyget! Man får surfa på det här. Det är ju lite kul. Vi har nu åkt en timme. Ett par timmar kvar. I det här skedet önskar man bara sig hem snabbt. Till eget hem och egen säng.

Venedig runt med lokalbåtarna

Dag 2 och 3
(Bilder kommmer senare :))
Vi har haft väckning 8:45 alla mornar. Så utvilade borde vi vara med tanke på att vi runt midnatt sagt godnatt och somnat.
I något skede skall det väl börja kännas också. Att man är utvilad.
Frukosten på hotellet är liksom allt annat excellent. Alltså det här är så toppen på alla sätt. Vi blir nattade varje kväll (fast vi råkar aldrig vara på rummet är just då) och då kommer nån och lämnar en liten lapp med önskan om en god natt och ett par godsaker. Varje kväll. Samtidigt som de stänger fönsterluckor och sådant.

Efter frukosten dag 2 tänkte vi besöka en eller ett par närliggande öar.

Vi köpte 2 dagars båtbiljett och började åka runt. Och vad vi åkt båt ändå! Timmar. Och vad vi sett mycket av stan genom att välja olika turer som gått i olika delar av Grand kanal. Definitivt ett måste för den som planerar resa hit.

Igår besökte vi först Lido. Känd för sin långa sandstrand. Och visst var den lång och fin. Vi satt en stund på public beach:en och gick i vattnet längs med stranden tills vi hamnade på privat strand. Här var det tusentals beach cabanas (”hytter”) i långa rader.

Vi smög oss bort och gick lite längs med ön, som är väldigt avlång och smal. Här var till skillnad från övriga Venedig bilar och bussar. Fast det var en liten ö.
Lite småhungriga och kissnödiga kom vi till båthållplatsen. Vår båt skulle gå om ca 30 minuter så vi gick till närmaste pizza, beställde take away och passade på att gå på toa också. Toaletterna här är ett kapitel för sig! Helt horribelt. I alla fall för en kvinna. Tack och lov är det ”normal” wc på hotellet. I övrigt .... ja. Inte skoj.

Efter Lido och goda pizzor vid kajkanten, igen, åkte vi vidare mot Burano. En gammal fiskarby med alldeles underbara färggranna hus. Här kunde man nästan spenderat en natt. Msn blev så glad av alla färger. Vi nöjde oss med att sätta oss på ett skuggit café vid kanalkanten. Ta en kaffe och en aperol spriz och bara njuta.

Sedan tog vi båten vidare lite närmare ”hem”.
Nu började solen gå ner och ett vackert rosa skimmer sänkte sig över staden. Vi tog en glass to go (hade vi velat sitta vid glassbaren och äta, hade  det varit 3 € extra per person!! ). Visst brukar det här vara så att man betalar extra för utsikten men 3 euro! När 2 bollsglass kostade mindre. Och nu var borden tomma.
Vi kom till hotellet och åt lite choko, drack lite prosecco och duschade och var rätt tidigt i säng :)

Dag 3
Idag tänkte vi besöka ön Murano, känd för sin glasblåsarkonst. Lokalbåten igen. Fullpackad på alla turer. Vi hamnade byta och det tog nån timme före vi var framme i Murano. Så hettt, så hett. Värmen har verkligen tagit på.
Vi gick och tittade och över några kanaler. Tittade på glas-art. Hamnade lite utanför turiststråket och hittade ett café. I skuggan! En kaffe och en ”toast” beställde vi. Och passade på att gå på toa. Jag väntade mig inget annat än den där huk-modellen. Och det var det. Men snäppet värre än tidigare då det var en unisex toalett. Vem kan villa ha en sån? Tänker nu på de där hemma som tycker det är en bra idé?! Får karlarna använda toaletten så är den inte fräsch. Hoppas ingen tar illa upp. Men tyvärr.

Vi ville köpa någonting i glas och gärna något i nyttoväg. Vi hittade en fin skål till ok pris då det var en glasblåsarlärling som gjort den. Det kändes bra.
Så köpte vi lite vatten i öns Coop affär och gick mot båthållplatsen.

Den här kvällen tänkte vi gå på middag, hittills hade det blivit så sena lunchar att vi liksom skippat den måltiden. Vi kollade en massa på TripAdvisor och hittade en Michelinrestaurang i Venedig där det iaf  på onlinebokningen verkade finnas plats. Eftersom Venedig är Venedig och man alltid går fel ville vi inte boka i förväg nåt. Tänkte att vi går o ser hur det finns plats och kollar menyn.

Vi duschade, tog på oss finkläderna och stegade ut i Venedig kvällen. Vilket otroligt vackert skimmer,    Försökte fånga på bild men det blir aldrig riktigt lika bra. Vi åkte lokalbåt lite närmare och promenerade i folkvimmel sista biten. Ljummen kväll. Glada människor överallt. Så mycket liv, denna tisdagkväll.

Vi kollade tripadvisor igen och tog in siktet på en restaurang som fått mestadels bra betyg och inte så hemskt långt från var vi var, nära San Marco.
Det var några smala mörka grändar vi tog oss igenom, såg restaurangens skylt och kom samtidigt som ett annat par. En servitör stod och tog emot oss, berättade att det var fullt i restaurangen men vi fick sätta oss utanför o vänta. Vi fick alla ett glas vin i handen och en liten portion vegetarisk risotto per par. Det tog inte länge före följande sällskap dök upp. Samma där, fick ett glas vin, lite mat och bara att ställa sig i kö. Efter en stund var sittplatserna slut och på plats utanför restaurangen var vi nu ca 20 pers! Jag o min hubby tyckte ju det var märkligt att sitta där o vänta men förstod på de andra att det är helt normalt. En halv timme är ingenting.
Som tur var det väldigt roliga människor och en riktigt blandad kompott. Skratt och prat. Efter ungefär en timme fick vi som kommit först i kön gå in.

Och snart kom följande från kön. Man skrattade lite igenkännande och kunde konstatera att det var inte så dumt system trots allt. Så länge det är trevliga människor man köar med, nu var det det. Mest amerikaner.
Maten var bra, husets vin gott och notan slutade på helt ok summa.

Vi hittade fram till Michelin restsurangen, den verkade mysig och samtidigt fin. Men tasting menyerna innehöll så mycket fisk att jag kände att det kunde bli besvärligt att be få ”fiskfritt” i den här staden, så vi bestämde oss för att ta något annat.

Glada gick vi hemåt i natten. Eller natt och natt, klockan var väl kring 22:30 när vi kom till hotellet.

Venedig med hubby, dag 1

(Obs! Skriver lite från vår second honeymoon, men bilder kommer först när vi är hemma kommit hem och hinner sätta mig vid en dator :))

Mörkret lade sig precis när vi landade vid Venedigs flygfält på lördagkväll.
Hotellet hade skickat alternativ på sätt att ta sig till hotellet från flygfältet.
Alternativ 2 lät bra, med lokala båtbussen. Vi antog att tiden var feluppskattad. Vaddå 1 h 20 minuter.
Privatbåtar/båttaxi skulle tagit typ 20 minuter men kostar typ 10 ggr mer. Typ!

Att hitta till båtbussen var lätt, den gick direkt från flygfältet. Vi köpte biljett och ställde oss i kö till blåa linjen. Där stod man och väntade som på buss. Men på båt. Häftigt.  Och som på bussen,  stiger det av människor på hållplatser. Och så visade sig att vår hållplats var ändhållplatsen och bussresan, alltså båtresan, tog i själva verket 1, 5 h. Men sen var det inte så farligt långt att gå och hotellet hade gett bra instruktioner ”vänster, före bron, höger och efter 150 m framme!”  Hotellet, som påminner om palats, ligger precis vid vattnet. Som det mesta här :)

Vi visades till rummet och vid det här laget var klockan 23. Duschade och svassade runt i badrocken lite. Så var det bara att gå o lägga sig. Dramatiskt nog var det fullständigt oväder ute. Regn, åska och blixtrar.

Vaknade till väckarklockan. Gjorde oss klara för frukost och första dagen i Venedig. Ute spöregn. Vi fick äta frukost inomhus, annars hade man en trädgård där man kunde avnjuta frulle.

Vi gick och lade oss i sängen en stund med guideboken efter morgonmålet. Paraply eller regnkappa hade vi ju inte packat med oss. Enligt väderleksprognosen skulle det snart bli uppehåll.
Så fort vi märkte att det slutat droppa, gick vi ut. Wau! Vilken syn. Att nu i dagsljus komma ut från hotellet och se att vi bor precis bredvid kanalen. En av alla.

Blåsigt värre och rätt kallt var det ännu men vi gick tappert iväg för att utforska staden. Den överraskad på många sätt. Inte minst hur svårt det var att hitta nånstans.  Det är inte som andra städer och vi gick vilse titt som tätt. Tack till Google Maps som räddade oss.

Precis som lovat klarnade det upp till eftermiddagen. Även om vi även hann med ett par regnskurar före det också.

Vi åt lunch vid ett en ristorante, inomhus. Alla mysiga uteserveringar verkade vara fullsatta.
Efter maten gick vi via hotellet en sväng, vilade lite. Och gick ut igen. Nu var det strålande sol och galet varnt! Hett. Vi gick längs med hamnen, där vi kom kvällen innan. Men då var det mörkt.

Nu var det hur mysigt dom helst. Massa uteserveringar och folk. Vi köpte take away pizza som vi åt vid kajen medans vi kollade på folk. Vi fick idén av andra och ”apade” dem med att hämta pizza från samma ställe. När det blev mörkt gick vi via butiken och köpte lite smått och gott till hotellrummet.

10 års honeymoon!

I kväll lyfter vi mot högre höjder för att ta oss lägre ner på Europa-kartan Bara jag och hubby. För att fira att vi tidigare i månaden varit gifta 10 år (och tillsammans i 17). Inte kanske det är så mycket att fira, just det, men ändå. Lite kan man väl få "heja oss" liksom.
Det är inte så ofta det blir tumistid så där ordentligt. Visst var vi på middag på riktiga årsdagen 0808 och i januari var vi på en hotellnatt i vår egen stad. Det har också blivit lite av en tradition, att i januarimörknet, efter julstress och dylikt, unna oss en natt på ett fint hotell och äta gott någonstans. Eller 2 år i rad har vi gjort det, så nästan tradition. Fast nästa år blir det knappast i januari (för då är vi på familjeresa i början av månaden ) men kanske februari? År 2017 var vi och åt på Bronda, och sov på Lilla Roberts. I år var vi och på fine dining på Olo och sov på Haven. Så nåt annat får vi hitta på till nästa gång.

Då vi gifte oss för 10 år sedan var vi till Cypern med barnen och mommo på Honeymoon. Det var första resan som familj och det bästa just då. Vi hade det varmt och skönt.

Nu skall det bli skoj att vara några dagar bara med maken. Vi har inte hunnit planera en endaste liten grej, men kanske i flyget. En reseguide beställde jag från adlibris, så vi inte ska vara helt borttappade. Landet är bekant, men inte staden.

Tack till min mamma, som tagit ut lite lediga dagar för att kunna bo hos oss och hålla koll på ungarna. <3

Vardagsrumban

..är igång igen. Barnens skolstart var i tisdags. Körde yngsta barnet till skolan, busskortet hade han inte fått än och storasyster cyklade med kompisarna, det får man inte göra ännu på tvåan. Så jag körde.
Skolgården var full av förväntansfulla barn och föräldrar, det var ett positivt stoj i luften. Själv kände jag mig inte som.. fräschaste blomman i vasen, då jag dagen innan jobbat 15 timmar och på det en alltför kort nattsömn.

Barnen försvann in med sina lärare och annan personal när klockan blev 9. Jag och ett par andra mammor blev och "catcha" upp efter sommaren utanför skolan, tills jag kom på att vi kunde ju åka hem till oss och ta en kaffe i trädgården. När vi nu alla råkade vara lediga! Sagt och gjort.
Vi drack kaffe och åt choklad, och pratade och pratade tills vi märkte att klockan var nästan 13 och det var dags att hämta hem sina skruttar.
Vilket härligt sätt att spendera sina lediga timmar! Vädret var fint och vi satt på terrassen och kämpade mot getingarna som kom som på beställning när chokladen plockades fram. Men ingen blev biten och jag måste säga, att vi tog det ganska coolt. Han jag bor med..han är allt annat än cool när det finns getingar i närheten. Och nej, han är inte överkänslig heller.
Mina pelargoner, som jag odlat fram från frön <3
Hämtade hem min 2:a, nu hade han fått busskortet också men så här första dagen så.. Sedan droppade de äldre barnen också in (hem) efter hand. Alla 4 hade haft det bra i skolan och det är sådant som får varje förälder att känna en oerhörd lättnad och tacksamhet.

Kvällsmål.
Samma kväll började yngsta barnet snora och snöt sig så huden under näsan nästan gick sönder. Vi är typ aldrig sjuka och hade inte mjuka, riktiga näsdukar. Toapappret kändes till och med för strävt. Fast det heter att det ska vara soft.
Som tur hade jag 3 följande dagarna ledigt så han fick vara hemma med mig och snora av sig. Jag var och köpte det bästa jag hittade för lilla näsan; aloevera näsdukar! Och vad det kom snor, och snor och snor. 75-pack näsdukar gick på 2 dagar!! Jag fick köpa ett nytt paket på tredje dagen.  Och vi smörjade med bepanthen under näsan. Stackarn. Men på fredag eftermiddag lättade det. Allmäntillståndet var stabilt hela vägen, ingen feber eller värk annat, men ögonen såg "sjuka" ut. Och allt snor. Som sagt. Tråkigt ändå att missa så många dagar, vi fick ändå hem böckerna och gjorde läxor och sådant hemma.
Och vi har spelat kort i minst 100 omgångar. Det gillade han.
Jag hann också relaxa :D

Och här vilade vi en stund ibland.

På fredag var det också nästäldsta barnets födelsedag och vi firade honom redan från morgonen. På kvällen var han iväg med mina brorsor och fruar till ett Escape room och på middag. Jättekiva hade det varit!
Födelsedagsbarnet önskade sig kladdkaka

Har bakat mycket på senaste tid! Här blev det äppelkaka på egna äppel.

14 år!
Karln har vi inte sett mycket av sen i torsdags, han har tagit en vecka som "varalääkäri" och hamnar hit och dit. Långa dagar i Kotka, varvat med svängar till Lahtis, Nurmijärvi, Kouvola och Hamina! Som bäst är han på natt-tur i Kotka. Så blir han där och sova lite före han fortsätter till Kouvola.

Jag har haft 2 morgonturer och med mammas hjälp har vi fått vardagspusslet att gå ihop, denna helg också, med allas jobbturer, utan att barnen behövt vara ensamma.

Måndagmorgon närmar sig då igen. Själv skall jag på kvällstur men yngsta barnet börjar 8 så det är bara att snällt stiga upp med honom och skicka honom till bussen.